حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین فلاحی؛ نماینده مردم شریف همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامـــــــی:
یکی از مسائل بسیار مهم برای استان و اهمیت دارد، فعالسازی ظرفیتهای معطل از جمله «فرودگاه» همدان است.
با کمال تاسف باید عرض کنیم که «فرودگاه» همدان با ۸۵ نفر پرسنل ماهیانه یک میلیارد تومان فقط هزینه نگهداری از آن است؛ ولی تعطیل بود.
وقتی پروازهای حج شروع شد، متوجه شدیم که قرار نیست که همدان «فرودگاه» فعالی داشته باشد.
پس از پیگیریهای زیاد، مسئولین از شرکت هواپیمایی به استان آمدند و با استقبال مسئولین مواجه نشدند.
نشستی را در سازمان هواپیمایی کشور با حضور آقای مهندس محمدیبخش؛ ریاست این سازمان داشتیم.
ایشان از اهالی استان همدان و انسانی بسیار توانمند است که براساس وعده داده شده پس از بازگشت نشستی را در محل «فرودگاه» همدان برگزار کردیم.
این نشست را با حضور مدیر محترم «فرودگاه»، نماینده محترم حج و زیارت، نماینده شرکت ایران ایر؛ آقای مطهر و نماینده امور پروازهای حج؛ آقای لطفی برگزار کردیم و مقرر شد که موارد زیل به انجام برسد.
با توجه به شرایط تعطیلی «فرودگاه» همدان مقرر شد که تجهیزات هندلینگ پروازی از کرمانشاه به آورده شود.
برای پروازها باید کترینگ هوایی فراهم میشد که غذای داخل هواپیما تهیه بشود.
تیم فنی و ناوگان هوایی میبایست محل استراحت مناسب و نزدیک فضا رو پیگیری میکردیم و اینها انجام شد.
بحث ارتباط با راهداری برای انتقال تجهیزات و هندلینگ هواپیمایی بخشهایی را از استانهای کرمانشاه و تهران به همدان، رایزنیهایی با راهداری کرمانشاه انجام شد و پذیرفتند که این کار صورت بگیرد.
در بحث هتل و محل استراحت خلبانان با پیگیری و رایزنی هزینه اسکان در نزدیکترین و مجهزترین هتل به فرودگاه را تا یکچهارم تقلیل دادیم تا بتوانند از این فضا استفاده کنند.
درخصوص هزینه غذای نیروهای زمینی فرودگاه نیز هماهنگیهای لازم صورت گرفت تا بتوانند برای ارائه خدمات در فرودگاه مستقر شوند.
اینها پیگیری شد و خوشبختانه با کمک وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ آقای دکتر اسماعیلی نهایتاً پروازهای حج انجام شد.
در ادامه جهت تداوم فعالیتهای «فرودگاه» و انجام پروازهای دیگر پیگیر شدیم تا با هواپیماهای کوچک و کمظرفیت «آتاجت» و «پارس ایر» برای راهاندازی چندین خط پرواز توافقات انجام پذیرد.
این پروازها از مبدأ «فرودگاه» همدان به مقصدهای نجف، عسلویه، مشهد و کیش نیز راهاندازی شود.
مقرر گردید که بعد ازعملیات پروازهای حج این مهم اجرایی شود و در هفته حدود ۲۰۰ نفر از تن از جوانان همدانی به عسلویه به صورت پروازی تردد دارند.
این جوانان برای ترددهای هوایی از فرودگاه کرمانشاه و اراک استفاده میکنند و تعدادی زیادی نیز به کیش به طور هفتگی سفر میکنند.
کسانی که قصد عزیمت به مشهد مقدس و زیارت امام هشتم(ع) را دارند آنچنان که قبلاً هم شاهد این پروازها و تکمیل ظرفیت بودیم.
همچنین پرواز به مقصد عتبات عالیات که زائران ایرانی و عراقی از این ظرفیت میتوانند استفاده کنند.
امیدواریم انشاءالله بتوانیم پروازهای نجف همدان مشهد را بهصورت سهمنظوره راهاندازی کنیم.
در مباحث گردشگری، زیارت و توریستدرمانی با توجه به اینکه همدان دارای پزشکان باسواد و متخصص است و از این ظرفیت استفاده بهینهای نمیشود.
برخی از بیمارستانها(آتیه) که با نصف ظرفیت فعال است، برای توریستدرمانی آمادگی لازم را دارد.
از پروازهای «فرودگاه» همدان به منظور زیارت، درمان، گردشگری و نیز کارگران عزیزی که به جزایر مناطق مختلف برای انجام کار و خدمت سفر میکنند از این ظرفیت و خدمات آن بهرهمند شوند.
درخصوص مسئله فرودگاه کار دیگری که باید پیگیری و دنبال شود و قبلاً چندین نشست با معاون محترم وزیر دفاع؛ سردار طلایینیک برگزار شده، راهاندازی کارخانه بازآفرینی هواپیما است.
تقریباََ سه سال از پیگیری این مهم میگذرد و دوسال هم از شروع دولت سیزدهم در حال سپری است متاسفانه هنوز انتقال سند و مسئله زمین حل نشده است.
انشاءالله به محض اینکه انتقال سند انجام بشود وزارت دفاع در آنجا مستقر خواهد شد.
شایان ذکر است که بازیافت هواپیما؛ یعنی هر هواپیمایی درکشورهای منطقه و ایران آخرین پروازش را درهمدان فرود بیاید تا بازیافت شود.
این مورد سبب اشتغالزایی و نیز بسیاری از ثمرات دیگر است؛ ازجمله فعال شدن «فرودگاه»، جذب سرمایهگذار که در اشتغالزایی نقش مهمی دارد.
ایجاد و احداث کارخانه ساخت بالگرد و آموزش پرواز که شرکتهای خصوصی درخواست کردند و تاکنون نتوانستهایم این کار را اجرایی کنیم.
مسائل تولید و اشتغال جوانان اولویت دارد تا از ظرفیتهای موجود برای راهاندازی خطوط تولید استفاده شود.
/ انتهای پیام
ثبت دیدگاه